Blog

Muziek Jeroen en Joyce

19-04-2012 15:03

Hier ziet u het uitgewerkte deel van muziek, eerst ziet u per domein een lesvoorbeeld en als laatste ziet u ons zelfontworpen les.

 

Domein 1: zingen

We gaan het nummer de droomboom zingen, we leren dit nummer aan doordat de kinderen korte stukjes moeten nazingen. Iedere keer is het stukje MET begeleiding van de cd.

 

Domein 2: bewegen

Iemand van de dansschool komt om de kinderen de beginselen van het hiphop te leren. Ze leren simpele bewegingen op muziek. Deze activiteit duurt een hele les. De volgende les komt die zelfde persoon weer om alles nog even kort te herhalen. Vervolgens bedenken groepjes van 5 met hulp van de hiphop docent een dans op muziek van 4 keer acht tellen.

 

Domein 3: luisteren

Het ontdekken van instrumenten, hard en zacht spelen. Stukje met een instrument spelen en dit na laten spelen. Verschillende muziekinstrumenten laten horen en laten zien. Kinderen ontdekken de instrumenten en leren er op spelen. Hier ook veel plaatjes bij laten zien zodat de kinderen goed  de link kunnen leggen tussen het muziek instrument en hoe het eruit ziet.  Eventueel kun je ook nog de muziek instrument onder een doek leggen en dan een geluid erop spelen  en dat de leerlingen al ontdekkend erachter komen welk muziekinstrument het is.

Domein 4: spelen

De kinderen gaan aan de slag met bodysound. Nadat ze een begin activiteit hebben gedaan waar ze de juf of meester moesten nadoen. Gaan ze zelf in groepjes van 5 een stukje bodysound bedenken van 2 keer 8 tellen. Aan het eind van de les voeren ze het stukje op.

 

Domein 5: noteren

Kinderen bedenken aan de hand van een thema bijvoorbeeld dieren een stukje lied. Ze doen dit doormiddel van geluiden te maken of eventueel gebruik te maken van instrumenten of het lichaam. De kinderen noteren het op een notenbalk doormiddel van tekeningen die ze bedenken voor de verschillende geluiden.

 

Muziekles

Domein 3, 4 en 5

 

Domein 3:

De kinderen luisteren naar een stukje bodysound. Ze luisteren eerst zonder dat ze de beelden zien en schrijven op wat de mensen gebruiken. Gebruiken ze handen, voeten maar misschien ook nog wel een kruk of kast. Na een keer luisteren krijgen ze het filmpje te zien en kunnen ze kijken of hun antwoorden kloppen.

Vervolgens gaat iedereen staan, de leraar speelt stukje voor. De leraar klapt in een bepaald ritme in zijn handen. Dit zijn korte stukjes die de kinderen na doen. Na een paar keer alleen geklapt te hebben, worden er voeten bij gebruikt maar ook op de borst of op de benen te slaan. Dit houden we hoog uit 5 minuten vol.

 

Domein 4:

Na die vijf minuten krijgen de kinderen in groepjes van 5 de opdracht om ook een stuk bodysound te bedenken. De lengte van het stuk moet vier keer acht tellen zijn.

Domein 5:

Alles wat de kinderen bedenken schrijven ze op. Hiervoor gebruiken ze een A4 papier waar ze 4 notenbalken op tekenen die ze verdelen in 2 delen.  Eén notenbalk staat voor 8 tellen. Doormiddel van tekens/tekeningen die ze zelf bedenken schrijven ze hun bevindingen op. Je kan hier bijvoorbeeld denken aan een handje als ze moeten klappen en een voetje als ze moeten stampen.

 

Omdat je de kinderen zelf tekens laat bedenken onthouden ze beter hoe hun stukje bodysound gaat waardoor ze als ze niet aan de beurt komen het een volgende keer toch nog kunnen opvoeren.

Zoveel mogelijk groepjes en het liefst allemaal presenteren hun notatie en doen hun stukje voor de klas.

beeldend kindertekening, Jeroen

19-04-2012 14:06

Hier zie je het begin van het realisme. Het kind heeft het blad ingedeeld. Je ziet duidelijk een boven, onder en midden. Ook zie je al details zoals het raam, de takken en de deurknop. Ook zie je gras, een zon, de lucht.

Het blad is ingedeeld, je ziet de onderkant: het  gras en de lucht. Je ziet de zon en er is al aandacht voor details. Je ziet de trompet, de vingers en de zonnenstralen. Ook wordt er een verhaal verteld want je kunt zien dat de muis muziek speelt.

In deze tekening is een denkbeeldige grondlijn met horizon zichtbaar. Er is geprobeerd om de hond zo natuurlijk mogelijk weer te geven. Een ook de kat is duidelijk als kat herkenbaar. De vogel en het eekhoorntje zijn echter weer veel eenvoudiger weergegeven. Het lijkt er op of de jongen de hond en de kat van een voorbeeld heeft nagetekend. De vogels in de lucht zijn weer erg schematisch getekend. Het kleurgebruik is cerebraal.

Er is in deze tekening duidelijk sprake van oog voor detail. Ruimte uitbeelding is ontstaat door het gebruik van meerdere grondlijnen. Er is sprake van overlapping en afsnijding. Bij de rails is sprake van omklapping. De jongen wil kennelijk persé duidelijk maken dat het hier om rails gaat. De weg is overigens wel door 1 enkele lijn weergegeven. De zwanen zijn nog erg schematisch. Bij het tekenen van de machinist is gebruik gemaakt van transparantie.

De tekening is in parallel perspectief weergegeven. De jongen heeft de tekening aangevuld met schema's van bomen. Hij heeft diverse vlakvullingen gebruikt om wegen, straten en weilanden aan te geven. De tekening is zeer gedetailleerd, ook zie je schaduw in perspectief van waar de zon staat.

Ondanks dat de daken geen diepte hebben zie je dat bij de ingangen wel waar er veel diepte is te zien. Alles is zeer realistisch getekend en er wordt een verhaal verteld.

Beeldende vorming, Jeroen en Joyce

12-04-2012 20:07

Vandaag weer een laat uur drama. Het was tijd om weer wat te doen voor de blog. Hieronder ziet u de twee lessen die wij hebben bedacht:

2D

Het maken van je eigen droomtuin.

De kinderen moeten een tuin in lente sferen maken, hier valt bij te denken door een veld met allerlei bloemen en dieren en eventueel een huisje. Eventueel ook een laag staande zon. Alles is goed maar alles moet in de sfeer zijn van lente. Van tevoren wordt er een mindmap gemaakt over wat de kenmerken zijn van de lente zodat de leerlingen dan een goed beeld voor hun tekening hebben.

3D

voor 3D gaan de kinderen kleien. Ze maken van klei een dier wat te maken heeft met de lente, dit is dus een lammetje, een keuken, een eend etc. Hier besteed je aan het begin van de les ook aandacht aan om samen met de kinderen een lijst te maken met dieren die ze kunnen kleien. Als ze klaar zijn met kleien wordt indien mogelijk de klei gebakken zodat ze de volgende les de dieren kunnen verven.

Wij hebben zelf ook een eend en een bloem gemaakt, een foto kunt u in de gallerij vinden.

 

Van een vorige les moesten we een drie delige tekening maken. Samen met twee andere studenten hebben we zo'n tekening van wasco gemaakt, ook een foto hiervan vind u in de gallerij.

Muziek, Jeroen

05-04-2012 19:44

Ook hadden we vandaag een uurtje muziek. We begonnen met een stukje informatie over instrumente.

Na de informatie mochten we zelf aan de slag met wat instrumenten. Natuurlijk werd het een kabaal omdat iedereen de instrumenten even moest uitproberen. Na 5 minuten aanrommelen kregen we van de docent een briefje met een stukje tekst. één van het groepje van 5 moest het verhaal vertellen de andere vier moesten het verhaal begeleiden met muziek. Iedereen kreeg de tijd om het stukje te oefenen. Na 15 minuten werd heet stil gelegd. Iedereen had een klein stukje tekst van een lopend verhaal dus gingen we de tekstjes achter elkaar spelen. Het was natuurlijk een groot succes.

Met nog vijf minuten te gaan kregen we nog korte instructie over wat we op de blog moesten zetten en was de les alweer voorbij.

Drama, Jeroen & Joyce.

05-04-2012 19:40

Vandaag weer een les drama, we kregen de kans om vandaag aan onze blog te werken dus die kans hebben we gegrepen. We hebben een introductietoneelstuk bedacht en we hebben een les bedacht. Hieronder zijn de uitwerkingen van deze effectieve les:

Introductie toneelstukje:
beginnen met paasverhaal, filmpjes achter elkaar plakken die te maken hebben met lente in PowerPoint.

Paasverhaal:

Verhaal wordt verteld, anderen beelden het uit.

"Oh, ik moet opschieten," Pluim rent heen en weer, tussen de eieren die hij al geverfd heeft en de eieren die nog helemaal wit zijn. Hij telt ze, maar raakt steeds in de war.

"Eenendertig, twee en dertig ehh zes en dertig, nee dat was fout, hoe moet dat nu.  Op de hazenschool was Pluim ook al niet goed in tellen. Meester Lang oor had hem al vaak gezegd. "Pluim, pluim, zo kan dat niet hoor, als jij straks een echte goeie paashaas wilt worden, moet je toch de eieren kunnen tellen!!!" Oh, had hij toch maar beter opgelet op de hazen school, dan zou het nu beter gaan." De tranen drupten uit zijn hazen oogjes, snif, snif, "Ik kan niet tellen".

Nog maar eens opnieuw, Tot dertig ging alles goed, maar dan raakte hij weer helemaal in de war. Pluim ging zitten midden tussen de eieren in het gras, hij was zo verdrietig, de tranen stroomden over zijn hazen wangetjes en alle geverfde eieren werden nat van zijn tranen zodat de verf vlekte en Pluim nog harder begon te huilen. "Oh kijk nou toch, nu zijn m'n eieren ook al gevlekt.

Oh, Oh, het komt niet op tijd af voor Pasen en dat terwijl het, het begin van de lente is. De vogels die weer vrolijk fluiten, de bloemen die weer groeien en bij mij lukt het allemaal weer niet".

 

Liesje en Mark waren in de tuin aan het spelen, achter de tuin, was een groot weiland met gras wat nodig gemaaid moest worden, het gras stond al heel hoog, je kon er goed verstoppertje in spelen. Als je plat op je buik lag kon niemand je zien. "Hé Liesje zullen we gaan spelen op het grote land?" zei Mark. Zo noemden ze het weiland achter de tuin altijd. "Ja leuk, dan kruipen we door het gras en dan kan niemand ons zien." Mark had nog een idee, " ik ga koekjes en limonade vragen aan Mamma, dan kunnen we picknicken." " Ja dan haal ik het grote kleed.".

Samen gingen ze op pad, door het hoge gras, ze hadden koekjes, limonade en het grote kleed mee genomen, nu nog een mooi plekje waar ze konden gaan zitten.

 

"Oh, oh, snif, snif," "Sst. Hoorde jij dat ook?" Mark ging recht op staan, maar zag niets, ook Liesje had het gehoord, maar zag ook niets.

"Ik kan het niet, had ik maar beter opgelet Oh, het komt niet op tijd klaar!!"

Nu hoorden ze het toch wel heel duidelijk. "Er heeft iemand verdriet, ik hoor iemand huilen" zei Liesje. Heel voorzichtig liepen ze de kant op waar het geluid vandaan kwam. "Oh, kijk," Mark stond gebukt tussen het gras beiden zagen ze het kleine haasje, huilend tussen de eieren zitten in het hoge gras.

Pluim begon nog harder te huilen, "ook dat nog, jullie mogen dat helemaal  niet zien, pas als de eieren geverfd en verstopt zijn, snif, snif, mogen jullie ze opzoeken, oh, oh, nou gaat alles mis. Ik ben geen goeie paashaas, meester Langoor heeft het al gezegd." "Stil nou maar," zei Liesje, "misschien kunnen we je helpen, we zullen niets tegen pappa en mamma zeggen, kom waar kunnen we je mee helpen?"

"Zouden jullie dat willen doen?" Pluim veegde de tranen van zijn hazensnoetje en vertelde dat hij niet goed opgelet had op de hazenschool en dat hij niet goed kon tellen. IJverig begon Liesje te tellen 40 eieren voor de mensen die woonden op nummer 3 want die hadden wel 8 kinderen. Mark deed ze in een mandje en verstopte ze een voor een op het juiste adres. Op nummer 4 woonden 4 kinderen, dus daar moesten 20 eieren verstopt worden, zo gingen ze nog een hele tijd door, tot de hele straat voorzien was van eieren.

Pluim deed zijn best alle eieren mooi te verven en zo kwam toch alles goed.

Mark vond dat Pluim de eieren moest verstoppen op het adres waar ze zelf wonen, dat deed Pluim maar al te graag. Dank jullie wel dat jullie mij zo goed geholpen hebben. Mark en Liesje gingen vlug terug naar huis.

“Ow gelukkig”, dacht Pluim. “Het is gelukt nu kan de lente gaan beginnen, iedereen is blij en ik ook. Zullen we naar een filmpje gaan kijken”?

 

Benodigdheden:

Paashaas

1 of twee kinderen

Paaseieren

Nep gras

Een huis op karton

Keukens

lammetjes

 

Film, benodigdheden:

Beamer,

PowerPoint met verschillende filmpjes.

 

Les drama:

Beginnen met vertelverhaal.

Afsluiten met concentratie/fantaseer oefening:

Kinderen liggen op hun rug en gaan een reis in hun hoofd fantaseren, als je bij het pad komt gaan hun hun reis maken. Tijdens dat hun de reis aan het maken zijn geef je suggesties, misschien zie je wel dit, of dat. Na een paar minuten vertel je dat je terug gaat naar het beginpunt. De boom komt steeds dichter bij. Als ze weer op het begin punt zijn tel je van 10 naar 0 en doen ze hun ogen weer open.

Beschrijving:

Vertrek en eindpunt: je staat midden op een gras veld, overal staan mooie bloemen, rode, gele, blauwe en paarse bloemen. Rechts van je staat een hele grote boom met grote groene bladeren. Links van de ligt een vijver het water is helder blauw, er liggen waterlelies in het water. Op de waterlelies zit een kikker een groene. Als je naar boven kijkt is de lucht helemaal blauw en schijnt de zon. Achter je zie je een heel groot veld. Achter op het veld rennen twee hazen achter elkaar aan. Wanneer je een paar stappen naar voren zet zie je een pad, een bruin aarde pad. Rechts en links van het pad is gras met mooie bloemen daartussen. Je loopt langzaam het pad op en je reis begint.

 

Beeldend, Jeroen

30-03-2012 13:28

Gister weer een les beeldend, om half 4 was de enige les van die dag gepland. Zeker weten doe je het niet maar je rekent op een lage opkomst en zo dit keer ook weer. er waren er wel 3. Maar gewoon les kregen we. We begonnen met een bakkie thee, overigens eerst een koude thee omdat er geen stroom was maar gelukkig was het snel opgelost. Met een heet bakkie thee konden we beginnen. We gingen het hebben over kindertekeningen.

Er zijn verschillende fases die een kind door maakt in het tekenen. Zo begin je met krassen en werk je naar een heel gedetailleerd tekening toe die ook diepte heeft. Nadat de theorie van de verschillende fases en daarbij de kenmerken zijn doorgenomen gaan we aan de slag met de tekeningen om te kijken of je de kenmerken kan herkennen en benoemen in welke fase de tekening hoort en past.

We hebben nog even tijd over om te praten over eigen tekeningen van vroeger maar al snel gaat het over de verschillen tussen basisscholen in Nederland en België. Om 10 voor half 6 is de les afgelopen en gaan we met meer kennis terug naar huis. Het was ondanks het aantal een erg goede en fijne les plus dat we veel geleerd hebben.

Op naar de volgende les!!

Drama, Jeroen

28-03-2012 14:26

Na muziek was het gelijk weer tijd voor een uurtje drama, en nee geen drama. Het was een erg leuke les. Om op te warmen begonnen we met uitbeeld kaartjes. Op ieder kaartje stond een voorwerp of dier dus bijvoorbeeld een bril of krokodil. De groep werd in tweeën verdeeld en er werd tegen elkaar gestreden wie het eerst alle kaartjes had uitgebeeld en geraden. Dit leverde natuurlijk veel gelach op.

Na het uitbeelden was het tijd om door middel van kaartjes waar een wie, wat, waar, wanneer, welk rekwiesiet en hoe opstond een toneelstukje in elkaar te zetten. Dit leverde leuke stukjes op waar zoals van ouds erg om gelachen moest worden.

Ik zeg op naar de volgende keer drama.

muziek, Jeroen

28-03-2012 14:21

Weer een uurtje muziek voor de boeg. Om in de stemming te komen begonnen we over ons lievelingsnummer wat voor gevoel gaf dit nummer jou! Waar denk je aan als je dit nummer luistert. Na de diepgaande gesprekken was het tijd om over te gaan tot actie.

We gingen verder met body percussion. Om even warm te worden moesten we in een kring staan en klappen. Niet zomaar klappen maar proberen op het teken van de docent allemaal tegelijk te klappen. Later ook nog even met de ogen dicht wat eigenlijk best goed ging.

Na de warming up was het tijd om aan de slag te gaan met body percussion. We moesten steeds korte dingen nadoen om vervolgens een stuk achter elkaar te doen/spelen. Na dat de bovenbenen blauw en de borst rood was zongen we nog een liedje wat ook met bewegingen was. Als laatste nog even in canon zingen en toen was de les al weer voorbij.

 

Muziek, Joyce.

02-03-2012 12:29

Vandaag ook weer een uurtje muziek gehad, we zijn begonnen met de regendrupdans om een beetje warm te worden.

Na deze muzikale opwarming zijn we verder gegaan met de theorie over beeld partituur.

Hier hebben we een aantal tekeningen en filmpjes bij bekeken en hebben we besproken hoe we dit in onze stage zouden kunnen verwerken.

De laatste 10 minuten kon je met je mensen van je blog zo'n beeld partituur gaan maken en het resultaat van onze partituren zie je bij de fotogallerij.

 

Drama, Joyce.

02-03-2012 12:28

Vandaag weer een lesje Drama gehad.

We begonnen met een blanco A4-tje en hierop moesten wij de 5 w's schrijven:

* Waar

* Wie

* Wat

* Wanneer

* Waarom

Je schreef steeds een van de W's op het a4'tje en gaf deze dan door aan je buurman/vrouw, Uiteindelijk stonden er dan 4 woorden op het a4tje en hier moest je een toneelstukje van maken. Dit toneelstukje moesten we uiteindelijk uitvoeren en werden beoordeeld door je mede klasgenoten.

Aan het einde van de les heeft ze nog iets uitgelegd over de Blog en wat de bedoeling was voor Drama.

 

 

 

1 | 2 >>